TOBACCO In Het Nieuws

Zolang ze maar over je lullen.

Eerlijk zijn duurt best wel lang

“Het valt toch wel mee dat Corona”. Dat is wat ik de eerste twee weken hoorde. En ondertussen ontvingen wij bij TOBACCO de ene na de andere annulering. Collega’s die mij voor gek verklaarden dat ik zei dat het een tsunami van ellende wordt in de evenementenwereld.
Welnee Erik, we horen wel wat locaties klagen maar de meesten merken er eigenlijk niet zoveel van. Dat wordt ons gezegd als we navraag doen…. Mijn antwoord was heel eenvoudig: Dan jokken ze en proberen ze mooi weer te spelen voor de buitenwereld. Je kan ook zeggen: ze liegen dat ze barsten en durven de waarheid niet onder ogen te zien en gaan dan midden op de weg staan en wachten tot de auto met de grote koplampen dwars over hun heen rijdt en ze een dag later op het bordje worden uitgeserveerd van een restaurant in Uitgeest.
Twee weken later vielen de eerste locaties al om en durfden de eersten ook te gaan zeggen dat het toch wel heel hard achteruit holt. Ja, als Arjen van Dijk gaat… dan is het geen schande meer. Ja, dank je de koekoek heren en dames. Wat is dat nou toch. Verschuilen en je kop in het zand steken is wel heel makkelijk. Hop aan de slag en de barricades op. Gewoon eerlijk zeggen wat er gebeurt en kijken hoe je daar nog een beetje positief mee om kan gaan.

Nu mag een sexwerker bij ons om de hoek wel haar gasten van voren en achter ontvangen, mag Joop van de Ende (of zegt zijn naam genoeg in deze tijden?) zeggen dat ie het maar slecht vindt dat de culturele wereld niet als één man naast elkaar gaat staan (en zelf zich een beetje gaat verschuilen in zijn bunker in Blaricum) en mag de gemeente Amsterdam 4,8 miljoen euro gaan uitgeven om te gaan onderzoeken waar een nieuw theater moet komen te staan … En de niet gesubsidieerde theaters en evenementenlocaties… die vallen binnen een half jaartje allemaal om. Ja dat mag allemaal deze dagen in evenementenland Holland. Oooooh nog niemand dat horen zeggen dat ie op omvallen staat? Dat komt vanzelf geloof mij, maar er moet er eerst eentje over de dam wankelen en dan durven er meerdere te volgen om het droeve nieuws te gaan melden aan de vakbladen.
En dat TOBACCO Theater van ons dan? Wij staan fier overeind omdat we op tijd de storm aan zagen komen en we de maatregelen op tijd hebben kunnen nemen. En vooral omdat we gelijk hebben durven zeggen dat er heel zwaar weer op komst is en dat we de vinger in de dijk moeten zetten om de uitgaande geldstroom tegen te houden.

En nu? Hoe is het nu dan in evenementen land? Er worden grootse feesten georganiseerd maar dan voor de mensen uit de branche. Of het een succes wordt… ik hoop het waarlijk als god mij stane bij, maar heb mijn twijfeltjes. Zin in een feestje. Ik nog niet. Mensen zeker gaan aanhoren hoe goed het met ze gaat en hoe goed ze met de covid regels nu omgaan en dat ze alleen maar blije en zeer tevreden klanten hebben. Want je denkt toch niet dat ze opeens wel eerlijk gaan zeggen hoe kut het eigenlijk gaat? Ik zet dan toch liever eerst even eerlijk mijn schaapjes op het droge. En dan ga ik wel weer naar feestjes en zeg dat het nog steeds klote gaat. Want ik doe niet wat ik echt leuk vind en dat is creëren.

Is livestream dan het nieuwe financiële event wonder? Welnee joh, het is een pleistertje op de wonde. Al zie je nu wel opeens locaties in Doorn, Venlo en Purmerend een paar rits rats camera’s neerzetten, plaatselijke fotograaf uitnodigen en dan trots verkondigen dat ze een livestreamstudio hebben. Dat wordt het dan ook niet. Of je pakt het goed aan in de grote steden Amsterdam of Rotterdam of asjeblieft helemaal niet! Maar niet een hooischuur ombouwen tot studio. Gewoon lekker niet doen. En dan goed bedoel ik ook echt goed dus in een omgeving waar de sprekers, gasten en techniek zich prettig voelen en de professionele uitstraling van het beeldscherm afspat. Daar waar kijkers denken, hier blijf ik geboeid aan mijn Mac hangen. Dus ook geen glazen kooi waar je de daken van een industrieterrein op de achtergrond ziet en ook niet eentje waar je de stagiaires hoort giechelen en de verbinding niet snel genoeg is. Tandenknarsende voorbeelden van locaties die hun kop weer uit het zand proberen te steken maar proberen slijmerig te tongzoenen als ze net een droog beschuitje hebben verorberd. Alleen handig bij pfeiffer..

Maar ja, wat dan wel als je geen locatie bent met een theatrale uitstraling, professionele technici en ook geen ruimte voor publiek hebt dat achteraf, gezamenlijk met de sprekers, kan blijven dineren in de theaterzaal? Ja wat dan lieve vrienden van de evenementenwereld? Heeft u even…? De komende tijd gaan we daarom tot zeker 1 januari alleen maar leuke dingen doen die we zelf zo ontzetten hebben gemist of nog steeds missen in Amsterdam. We gaan onze zalen eens een keertje heel anders gebruiken…en dat wordt toch leuk!
Wat we gaan doen naast onze professionele livestream studios Amsterdam ?

Dat vertellen we natuurlijk pas over twee weken….

Met een ferme groet,

Erik van Wilsum

D’Erikteur TOBACCO Theater Amsterdam en Livestreamstudios Amsterdam 

TOBACCO AMSTERDAM: “LIVESTREAMING ALLEEN, DÁT WERKT NIET!”

Livestreaming alleen, dát werkt niet. Een nogal gedurfde uitspraak in deze tijden waarin juist livestreaming een van de grootste communicatiemiddelen is.

Een vraaggesprek met Erik van Wilsum, Directeur en eigenaar van het TOBACCO Theater, één van de meest succesvolle eventlocaties van Amsterdam met een ongelofelijk oog voor detail.

Van Wilsum; “ Eigenlijk organiseren we al jarenlang livestreams in opdracht van internationaal georiënteerde bedrijven zoals Booking.com, Coface en Facebook en faciliteren we voor o.a. Quality Bookings, Talpa en ADE onze Theaterzaal en De Studio als opname studio’s”.

Maar dan toch niet heel positief over livestream?

Erik: “Ja, dat klopt”. Zegt hij met een big smile. “Kijk weet je wat het is. Livestream klinkt natuurlijk als een ideaal middel om een heel groot publiek te trekken of te bereiken. Als je het gaat inzetten om binnen je bedrijf je personeel te informeren dan kan het wel werken. Maar ga je het inzetten als een evenement waarbij kijkers kunnen inchecken dan geloof ik daar geheel niet in. De attentieboog is dan veel te kort en je geeft de toehoorders zo een grote kans om even weg te lopen dat het doel waarmee je de livestream inzet ook niet maar voor een klein deel wordt gehaald. Het is echt waste of time and money als je het zo gaat inzetten”.

Maar jullie hebben nu wel met TOBACCO Livestream Studios Amsterdam gelanceerd ?

Erik van Wilsum: “ Ja, want met de kennis en connecties die wij inde loop der jaren toch hadden opgebouwd zijn we dat pareltje eens gaan oppoetsen en hebben we onze Theaterzaal (zonder tribunes) en De Studio omgebouwd tot de beste van Amsterdam en misschien wel heel Amsterdams om te zeggen maar ik denk van Nederland.

Wat doen jullie dan anders?

Erik” wat we anders doen en waarbij ons gebouw echt de grote toegevoegde waarde is, is dat we de verschillende soorten van livestream kunnen samenvoegen tot een succesvol hybride livestream event”.

Help me even Erik. Wat is volgens jou hybride en wat voegt jullie gebouw dan precies extra daaraan toe?

Hybride betekent voor ons dat de kijkers wél aan de laptop gekluisterd blijven en dat er een uitwisseling plaatsvindt tussen de verschillende soorten kijkers. De drie belangrijkste USP’s van een livestream event zijn 1. Interactie 2. Interactie en 3. Interactie! En dát is voor ons hybride.

TOBACCO is uitermate geschikt voor hybride events en ik zal ze puntsgewijs voor je opnoemen. Is dat ok voor je?” vraagt van Wilsum Maar is tijdens zijn vraag eigenlijk al begonnen met het enthousiast opnoemen van zijn 6 speerpunten om een geslaagd hybride event te organiseren. “ok, daar komen ze dan:

  1. We bevinden ons in het centrum van Amsterdam en dat geeft de uitstraling van een inter-nationaal event toch vaak net even dat extraatje.
  2. We zijn als TOBACCO Theater van nature al ingericht voor het ontvangen van fysiek aanwezig publiek. En dat is een heel belangrijk onderdeel van de interactie tussen de sprekers, host en virtuele kijkers,
  3. We hebben een up-download van 200 mig door de extreem snelle glasvezel die wij bezitten.
  4. We verbinden offline en online met elkaar door een handige chatfunctie waardoor ook hier contact ontstaat tussen het fysiek aanwezige publiek, de host en de sprekers en eventueel nog de sprekers die aan de sprekerstafel zitten wachten op hun moment of fame.
  5. We beschikken over een enorm groot netwerk van internationale sprekers i.s.m. Quality Bookings en entertainment via onze eigen culturele tak van TOBACCO Theater.
  6. We hebben een geweldig keukenteam onder leiding van Dennis Huwaë, genomineerd tot Beste chef 2020, die het aanwezige publiek in de theaterzaal na afloop kunnen fêteren op een geweldig diner. En ook hier zal er nog steeds interactie gaan plaatsvinden. Maar nu onder het genot van een mooi glas wijn.”

Ik bedank Erik van Wilsum voor zijn zeer aanstekelijke enthousiasme en weet wel zeker waar ik mijn hybride event ga organiseren. In Amsterdam bij de Livestream Studios van het TOBACCO Theater.

Voor info en boekingen: info@livestreamstudiosAmsterdam.nl

"De vrouwen kruipen bij ons over de vloer"

Mensen vragen mij tijdens een netwerkborrel wel eens: “Erik, hoe kom je nou aan een theater?”. En net op het moment dat ik dan wil antwoorden, dat het gewoon puur geluk is geweest en dat ik helemaal geen theater wilde beginnen, dan zijn de ‘geïnteresseerden’ al bezig met hun volgende vragen. “Heb je zeker een uitgebreid business plan op los moeten laten? Heb je van die dure adviseurs ingeschakeld of heb je een spoedcursus bij Joop van den Ende gevolgd? Vertel eens Erik, hoezo heb je een theater en waarom, vooral waarom toch?”
Ik denk dan nog steeds wat leuk die interesse… Maar als de man in kwestie dan probeert aandachtig te gaan luisteren komt er meestal toch een nog belangrijker iets langs; de gin-tonicjes of een dame in kokerrokje om daar toch ook nog wat wulpse blikken heen te strooien.  Ach…ik denk dan, laat ook maar.

Oorlelletjes
Maar hoppa daar vliegen de vragen alweer rond mijn oh zo tere oorlelletjes…
“En hoeveel ton subsidie krijg je dan? Is dat monumentale pand echt in eigendom van jullie? Hebben jullie dat echt zelf ingericht? Ook de horeca zelf opgezet? En Heineken… Die draaien jullie zeker bijna de nek met een wurgcontract? Het is gewoon schorem vind je niet Erik?”
En net als ik wil zeggen: “Nee, nee, Heineken hebben we zelf gekozen, we mogen van ze af wanneer wij willen, maar die behoefte hebben we helemaal niet. Het zijn juist geweldige mensen die graag met ons meedenken.” Komt de volgende vraag alweer  opdoemen voor ik het antwoord ook maar geheel kan uitspreken.
Het staat wel interessant te praten met een theaterdirecteur maar echt geïnteresseerd, welnee! Gezien worden is voor hen veel belangrijker want daarna kan je met een cocktailtje in de hand aan de slag bij de kokette kokerrokjes. Reuze interessant.

Papier hier!
Nu dus maar voor eens en altijd op papier, voor iedereen die het echt interesseert! Ja, we zijn eigenaar van het pand. Ja, we hebben zelf beslist in de aankleding, het is dus precies zoals wij het willen hebben. En nee, we ontvangen geen subsidie en we houden wel onze eigen broek op.
Ik zal je eens vertellen hoe dat gaat, want het is best wel een bizar verhaal hoe dat ging.
Voor dit theater op ons pad kwam verdiende ik al mijn florijnen in de evenementenbranche met mijn bedrijven Uitjesbureau, Uitjes.nl, Styling.nl en Feestproducties. Voor de meer dan 3000 bedrijfsuitjes en events die we per jaar daarmee organiseren, zochten we een grotere kantoorruimte. Dit vonden we in het voormalige Cosmic-theater, een van de vele theaters die het, ondanks dat zij wel bakken vol geld subsidie kregen, het helaas niet heeft gered.
Je zoekt een kantoorruimte en je koopt een theater, logisch toch? Maar laten we dan die theaterzaal die er ook bij zit, ook maar gaan gebruiken! En zo werd ik in eens een theater d’ erikteur.

Vrijheid
We hebben die financiële gok dus gewoon genomen. Ondanks dat de gemeente er, toen in 2008, veel moeite mee had dat een theater ook commerciële activiteiten ontplooide.
En zie, nu in 2016, organiseren we al meer dan 5 jaar met veel succes commerciële activiteiten in onze eigen locatie, en daarmee betalen we met veel plezier onze culturele voorstellingen. Lekker cultureel geld over de balk smijten… Heerlijk toch!

Theater is gratis
Iets moois organiseren zonder dat je op het geld hoeft te letten. Man oh man, wat een plaatjes van voorstellingen en festivals hebben we gehad zoals Shirma Rouse, Kasper van Kooten, Eric Vaarzon Morel, ADE, IDFA en oh nog zoooo veel meer…Op dit moment staan op stapel Club Carolina, Nina Beem (Nachtvlinder), Vincent Bijlo, Tim Akkerman, Praful en de TOBACCO Jazzdagen. Nog mooier: we bieden ons theater en ook ons personeel en techniek geheel gratis aan voor deze culturele voorstellingen! Cultuur een open podium bieden, wat een ongelooflijk gevoel van vrijheid!

Voorgeknoopte stropdassen
Nog even terug naar de netwerkborrel dan. Hoe het daar gaat..
“En wie komen er dan bij jullie? En wie boeken dan jullie theater voor die commerciële activiteiten? Zijn dat van die mannen in pak met een voorgeknoopte stropdas en een wit T-shirt onder het blauwe overhemd? En drinken ze na afloop wel wat? En zijn het niet alleen maar mannen?“
En, en, en……

Kruipende vrouwen
“Rustig mijn vriend,” krijg ik er dan nog net tussendoor, “bedrijven die bij ons boeken zijn prachtige bedrijven zoals Esquire, Keune, RABO, L’Oreal, Nike, Yves Saint Laurent, LINDA, Calvin Klein, Heineken, Discovery en als we kijken naar de man/vrouw verhouding is het 63% vrouwen die bij ons de theaterdeur platlopen.”
“En of ze wel drinken… Mijnheer ze kruipen hier over de vloer na de lekkere huiswijntjes.

Uw laatste vraag was toch of ik getrouwd ben… “Wat denkt u?”
Ja!

Erik van Wilsum | D’Erikteur & Eigenaar(dig)

C2C is het nieuwe denken!

C2C is het nieuwe denken! C2C….? Nee, nee, het is geen geheime aanwijzing van Wie is de Mol. Maar dat zou het wel heel snel kunnen gaan worden, ook in de congresbranche.
 Ik mag mij naast eigenaar en directeur van TOBACCO Theater in Amsterdam ook trots baasje van Uitjesbureau noemen.

Wie is de Mol voor bedrijven
En wat denk je: Uitjesbureau is sinds 1 oktober 2016 de exclusieve organisator van Wie is de Mol voor bedrijven. Het mag daardoor ook de officiële naam van Wie is de Mol voeren. Het is een intensief traject geweest met de Belgische eigenaren van Woestijnvis en de Nederlandse producent IDTV in Nederland om het als stadsspel te mogen organiseren. Je kunt kiezen of je gaat er tegenin en je verzint een andere naam (bijvoorbeeld Wie is John de Mol?) of je gaat kijken waar je met elkaar iets moois kunt maken en er dan ook beide iets aan kan verdienen. Uitjesbureau met de uitjes-kennis voor Commerciele partijen en IDTV met haar Culturele ervaring. Een mooie combinatie van twee totaal verschillende werelden die elkaar aanvullen en versterken.
Het is een prachtspel geworden dat met een modern tablet in iedere stad van Nederland gespeeld kan worden. Alsof je nu als kijker het spel zelf speelt. Zo dichtbij ben je nog nooit bij de enige echte Wie is de Mol geweest. Geweldige filmpjes, bekende acteurs, verborgen aanwijzingen, vrijstellingen noem maar op. Het zit er allemaal in.

C2C in optima forma
Het Culturele versterkt hier duidelijk ook het Commerciële: C2C in optima forma. En dat is niet alleen in de wereld van bedrijfsuitjes! Ook in de congreswereld profiteert u daar van. Tenminste…in TOBACCO Theater in Amsterdam. C2C is ook hier de maatstaf. Niet Costumer to Costumer maar Cultural to Commercial.
TOBACCO Theater is een niet gesubsidieerd theater waarbij het geld wordt verdiend met commerciële activiteiten waaronder seminars, vergaderingen en congressen. U kunt als congresorganisatie natuurlijk altijd kiezen voor een zakelijke omgeving van de RAI, maar u kunt zich ook laten inspireren door een omgeving zoals een theater. We willen het applaus voelen en het zweet ruiken van de artiesten die op het podium hebben staan zwoegen en stralen. Nog mooier is het als een theaterorganisatie zich als doel stelt om te investeren in creatieve theaterproducties en het verlies op de koop toe te nemen. Je kunt het ook investeren noemen.

Lost a Child Stichting
Een voorbeeld van een cultureel initiatief is onze medewerking aan het concert van de Lost a Child Stichting. Zondagmiddag 15 januari 2017 vond dit jaarlijkse Lost A Child Concert plaats in het TOBACCO Theater in Amsterdam. Een middag ‘om even te vergeten’. Stichting Lost a Child is een belangenorganisatie voor nabestaanden, ouders en broertjes en zusjes, van plotseling overleden kinderen. Het is het allerergste wat je als ouder kan overkomen. Het verliezen van je kind. De shock van de eerste dag, de emotionele chaos van de eerste week erna, met alles wat er geregeld moet worden, en dan de leegte van de periode die daarop volgt. Hoe ga je daarmee om en hoe moet je daar mee leren leven?
We stelden ook dit jaar weer ons theater met veel liefde geheel gratis ter beschikking inclusief licht, geluid en personeel voor deze mooie stichting. Ik heb zelf drie oer-gezonde jongens en kan me eigenlijk niet voorstellen hoe erg het moet zijn om je kind te verliezen. Het is eigenlijk een onmogelijke opgave om daarna nog door te moeten leven. Maar het lukt mensen toch. Petje af. En laten we hopen dat zo een avond als we nu in TOBACCO Theater samen met de Stichting organiseerden een steentje kan bijdragen. We doen het met alle inzet en liefde die we in ons hebben en het personeel stond bij ons in de rij om te mogen helpen.
Het eerste jaar had zo veel indruk gemaakt dat iedereen dit jaar ook heel graag wilde helpen. Daar ben ik dan ook enorm trots op! Dit jaar is het voor de 2e maal in successie dat we dit samen met de Stichting Lost a Child belangeloos in ons theater faciliteerden en wat ons betreft doen we het volgend jaar weer. Diverse bekende artiesten deden deze middag ook belangeloos mee om de circa 200 ouders een middag te geven om samen met hun vrienden, familie, bekenden en onbekenden te herdenken maar ook om te genieten van de prachtige zang en muziek. Heeren van Aemstel band, Jennifer Ewbank, Jordan Roy (The Voice), Nathalie Saabeel en Jeffrey Saabeel (Idols), Laura van Kaam (The Voice Kids) en DJ Charles vormden deze editie voor een puike line-up. De presentatie was weer geheel in handen van Nance Coolen.

Een steentje bijdragen
Een mooi voorbeeld dus hoe het TOBACCO Theater juist aan de culturele kant haar steentje bijdraagt. En weet u wat nou zo mooi is? Een bezoeker was zo onder de indruk van de locatie dat hij met zijn bedrijf een international meeting voor 300 personen nog dit jaar gaat organiseren.
En voor alle duidelijkheid: TOBACCO Theater wordt niet gesubsidieerd. We houden onze eigen broek op. Dat maakt ons scherp en meedenkend met de commerciële klanten die bijvoorbeeld bij ons een congres willen organiseren.

Erik van Wilsum D ‘Erikteur

Hyperloop One congres brengt Europese beleidsmakers naar TOBACCO Theater

De presentatie van de plannen van Hyperloop One en het bijbehorend Vision for Europe congres brachten op dinsdag 6 juni Europese hoogwaardigheidsbekleders en beleidsmakers bijeen in het Amsterdamse Tobacco Theater om de basis te leggen voor een eventuele aanleg van hyperloopnetwerk op het Europese vasteland.
Hyperloop One is één van de twee grote, internationale startups die bezig is om de hyperloop een realiteit te maken. Het idee is om capsules op hoge snelheid (ruim 1000 kilometer per uur) door vacuümbuizen te laten zweven. Door het gebrek aan wrijving in zo’n buis kan deze snelheid worden gehaald en kost het weinig energie. De hyperloop zou gebruikt kunnen worden om zowel goederen als mensen te vervoeren. Hyperloop One heeft onder meer interesse in het aanleggen van een groot hyperloop-traject in Nederland. Het gaat om een route van 429 kilometer die Amsterdam, Rotterdam, Den Bosch, Eindhoven, Arnhem en Lelystad verbindt. Hier zou het futuristische vervoersmiddel dan drie kwartier over moeten doen.

CEO Hyperloop One
Tijdens de gelikte presentatie probeerde Rob Lloyd, de CEO van Hyperloop One, het publiek te overtuigen van de voordelen van een hyperlooptraject en benadrukte hoe het bedrijf samenwerkt met overheden en grote multinationals voor de ontwikkeling van deze nieuwe vervoerstechnologie. En hoe het in Los Angeles een grote innovatiecampus heeft en in Las Vegas de eerste hyperloopfabriek en een testbuis op volledige schaal. Het bedrijf wil beginnen met het vervoeren van goederen via de hyperloop. Daarna volgen passagiers. Het doel is om 2021 al de eerste hyperloop te hebben waarmee mensen zich van A naar B kunnen verplaatsen.

Minister Schultz
Tijdens de presentatie van Hyperloop One vertelde minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu dat Hyperloop One en het succes van de TU Delft een momentum creëren. Ze zette de ontwikkeling van de hyperloop in een breder perspectief en legde uit dat Nederland hierin voorop willen lopen.
“Een nieuw tijdperk op het gebied van mobiliteit is begonnen. De komende 20 jaar gaat er meer veranderen dan de afgelopen 100 jaar.Wie had er tien jaar geleden durven bedenken dat auto’s zelf in hun rijbaan konden blijven of autonoom konden inparkeren? Dat we zelfrijdende auto’s zouden testen op Nederlandse wegen? Kinderen die nu op de basisschool zitten hebben in de toekomst geen rijbewijs meer nodig. Ik ben trots dat Nederland trendsetter is op het gebied van de toekomst van mobliteit. We willen de nummer 1 zijn, het smart mobility center of the world.”
Ze riep vervolgens bedrijven als Hyperloop One op om samen te werken met de Nederlandse overheid. En dat ze hard werkt aan nieuwe wetgeving die meer innovatie mogelijk maakt. Ze wil graag dat er één mobiliteitswet komt voor alle vormen van vervoer, waardoor er niet steeds nieuwe wetten of uitzonderingen hoeven worden gemaakt als er nieuwe vormen van vervoer ontstaan.

Erik van Wilsum

In hoogst eigen persoon onze Koningin Máxima!

Ik schrok van de heftigheid waarmee de trilling van de bel door het theater werd gestuwd.
Wat een brute kracht en wat een emotionele schreeuw om gehoord te worden.
Ik liep op dat moment, het was 8 uur ”s morgens en ik was de enige op dat moment in mijn Amsterdamse TOBACCO theater, langs de voordeur en wist niet hoe snel ik de deur eerst van het slot moest halen. De  bel bleef maar onophoudelijk maar gaan, en uiteindelijk kon ik gelukkig nogal gestreden de deur open doen.
 Ik keek snel om de hoek van onze grote hoge eiken deur en was zeer nieuwsgierig wie er nou zo een onrustige en onbedwingbare drang had om binnen te komen.
Ik wilde nog vragen, zijn de Russen toch eerder binnengevallen als we dachten of heeft Ajax weer een FC Utrecht verdediger voor te veel geld als spits gekocht, maar nee, voor mij stond in zwarte jeans, Adidas sneakers en een lange bruine suede jas …in hoogst eigen persoon onze koningin Maxima!! 

Ik dacht nog heel even..logisch ..dus je hebt toch uiteindelijk wel voor mij gekozen nadat ik je de eerste zoen in een restaurant op de allerhoogste verdieping in New York aan Willem heb zien geven. Je had me dus wel gezien!
Helaas was er toen nog geen mobiele telefoon om het vast te leggen maar wel aanwezig was mijn Hollandse trots en natuurlijk ook wel mijn Hollands nuchtere ongeloof( lees jaloezie) dat ik jou aan de bar, omringd met Mc Gregor klerenkasten , mocht aanschouwen met onze Willem. 
Schurend en vleiend ging me dat te toch tekeer en ik dacht toch eventjes tussen het vozen door met onze prins pils dat daar onze eerste liefdesvonk oversprong.. dat dacht ik tenminste …

Maar ik zag al snel aan de deur de reactie van Maxima: ze keek me aan alsof ze een gezicht zag waarbij  mijn moeder bij haar laatste wee de eerste secondes  van mijn geboorte een kleine doch stevige hikaanval had gekregen. Ook wel eens omschreven als verbazing in combinatie met shock.

Ik zei stotterend ” maar excuseert u mij koningin Maxima, maar het congres waarbij u hoofdgast bent en waarvoor we vandaag nogmaals alle controles gaan krijgen om uw veiligheid te waarborgen is pas morgen.”

” ja, dat weet ik  maar is het toch goed als ik binnen mag komen”, vroeg Maxima.
” ja, natuurlijk” antwoordde ik, ” maar ik ben nogal vertast en er is hier verder niemand en eigenlijk is onze commercieel directeur Frank Hekelaar degene die alles begeleidt en regelt. Ik sta eigenlijk vanaf de zijlijn trots te stralen dat morgen het congres over oa micro economie plaatsvindt. Ik ratelde maar door.. En eeeehhh ..Ik  heb natuurlijk wel het boek gelezen van uw grote voorbeeld Muhammad Yunus, het verhaal van de Grameen bank gelezen. De man die later zelfs winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede is geworden. Maar heb me verder niet voorbereid op uw komst.”
Het bleek gelukkig geen probleem want Koningin Maxima kwam langs op eigen initiatief zo stelde ze mij gerust. Ze wilde zich gewoon goed voorbereiden op de dag van morgen . Ik heb haar toen snel binnen gelaten. En heb haar een rondleiding in ons prachtige theater mogen geven. Ze moest namelijk toch al in Amsterdam zijn die ochtend en wilde graag dit, voor haar nog onbekende theater, graag eerst met eigen ogen ervaren.
Nog snel samen aan de bar een cappuccino gedronken en wilde net mijn heimelijke New York geheimpje verklappen om zo te ontdekken of ze mij toch wel gezien had 
Ik voelde een bepaalde mooie sfeer tussen ons in dat lege theater…ik dacht heel even……
Maar de deurbel ging zonder enige aarzeling en ik zag vanuit mijn ooghoeken op de camera dat de zware jongens het bezoek van 12 minuten en 38 secondes abrupt kwamen afbreken. Het was kwart over acht en de grote zwarte Mercedes stond voor de deur.

De volgende dag deed Frank voor ons het welkom samen met burgemeester Van der Laan. Ik probeerde natuurlijk nog wel op de achtergrond oog contact te zoeken met onze Koniningin maar helaas gingen haar wulpse blikken niet richting mij.
Het kontje van mijn commercieel directeur was van een zodanige micro kwaliteit dat ik mijn Waterloo heb gepakt. En daar kon ik goed vrede mee hebben.
Ik had mijn Festival al lang gewonnen!

Erik van Wilsum I D” Erikteur

X