TOBACCO In Het Nieuws

Zolang ze maar over je lullen.

TOBACCO Amsterdam de eerste event-locatie met een Michelin Chef
MICHELIN PERSBERICHT: TOBACCO Amsterdam de eerste event-locatie met een Michelin chef.
 
De nieuwe Michelinsterren zijn per ongeluk uitgelekt. Ze zouden eigenlijk pas maandag bekend worden gemaakt, maar door een fout in de Engelstalige app van Michelin zijn ze nu al te zien.
 
En dat maakt het nieuws misschien nog wel verrassender omdat bij de uitgelekte sterren nu ook het TOBACCO Theater in Amsterdam als eerste theater – en evenementen locatie van Nederland de beschikking heeft over een sterrenchef in haar keuken.
 
Commercieel manager Nina Pedroli hebben we natuurlijk gevraagd om haar eerste reactie. Nina: ”Ja, we zitten er gevoelsmatig ieder jaar dicht tegen aan en iedere keer wensen we onze chef Dennis Huwaë toi, toi, toi als hij naar de Michelin sterren bekendmaking gaat en nu hoefde dat nog geen eens. Binnen no-time stroomden de mailboxen van Dennis en mij helemaal vol. Blijdschap en trots is wat er overheerste toen ik het ook nog als bevestiging zelf las in de media. Ja, gelijk Dennis ook gebeld en hij stond al met zijn partner Frans van Dam de champagne flessen leeg te spuiten in de straat van dolle blijheid”.
 
Nina, wat betekent dit geweldige nieuws voor TOBACCO?
Nina: “ ja, helaas nu nog niet zoveel met de restricties die nu nog gelden. Bij onze livestream activiteiten, die we in onze 10 studios organiseren, hopen we wel snel hybride te mogen gaan met hopelijk activiteiten waarbij we dus onze Michelin keuken mogen gaan inzetten.
Reken er maar op dat we, als het even weer kan, onze bemachtigde ster gaan laten shinen bij prachtige exclusieve diners in ons pand tot wel 500 gasten. De eerste diner aanvragen met daarop volgende offertes zijn direct na de bekendmaking de deur al uit voor twee grote corporates.
Ja Dennis en zijn team hebben het nu nog redelijk rustig maar dat is een schijnbare stilte voor een storm met orkaankracht”. Nina: “ ik moet bijna huilen van geluk als ik denk aan die drukte, waardering, stress, opwinding en het gewoon weer mogen doen, wat we hier bij ons in TOBACCO zooooo graag doen, en dat dus nu als extra kers op de appelmoes met een dikverdiende Michelin ster boven ons dak”.
 
Meer info: 020-330 06 70
nina@tobacco.nl
 
Kan een afbeelding zijn van 2 mensen, staande mensen en de tekst 'KOKEN MET DENNIS HUWAE EN TOBACCO TOBACCO THEATER'

 

3 tips: succesvolle livestream events zijn boeiend

De concentratieboog is tijdens online of livestream events voor kijkers (de deelnemers) in z’n algemeenheid een stuk korter dan bij fysieke live evenementen. Hoe kun je daar rekening mee houden?

Drie tips om de concentratie bij livestream of online events vast te houden:

 

1. Het oog wil wat: livestream op elke locatie?

Om gelijk maar met de deur in huis te vallen: waarom zou je bij een livestream event kiezen voor een locatie waar je extra huur moet betalen als je ook in een studio véél goedkoper op een bedrijventerrein terecht kan. De kijker merkt er niets van… toch?

En daar ligt het grote misverstand. We onderschatten de kijker van een livestream uitzending. Het online kijken betekent niet alleen je laptop openklappen, de inlogcode invullen, je stoel pakken, kopje thee ernaast en laat maar komen die livestream. Het oog wil ook wat (meer). Een mooie aangeklede livestream studio in een bekende locatie biedt wel degelijk meerwaarde voor de kijker; uw gast van het evenement.

 

2. Bepaal het doel van je livestream. Welk soort evenement?

Wat is het doel van een livestream? Dat is misschien wel de belangrijkste vraag voordat we beslissen om een online event te gaan organiseren.

En of dat nou een livestream congres, een livestream bedrijfsfeest of een livestream meeting is, de belangrijke vraag blijft: waarom zou ik het nu in coronatijd online gaan doen? Waarom niet nog even wachten en weer een fysiek event organiseren als het weer enigszins kan. Even de hand op de knip? Of wil je toch de verbinding aangaan? En perfecte livestream eventorganisatie kan echt voor een voor een hele effectieve connectie zorgen. Als het maar boeit!

 

3. Blijf boeien. Houd je kijker scherp!

Het doel van een livestream uitzending is de verbinding maken tussen de aanbieder van een dienst en de ontvanger die geïnteresseerd is in wat hem of haar geboden wordt. Dat kan dus gaan van een livestream productpresentatie tot een spreker die de kijkers inspireert. Blijf daarbij nadenken over het effect dat je wilt bereiken bij ieder livestream event.

 

Hoe bereik je dan die verbondenheid en vooral hoe krijg en houd je ze aan het scherm gekluisterd?

Dat begint eigenlijk al bij het voortraject. Wat is er nodig om zoveel mogelijk kijkers geïnteresseerd te krijgen dat ze de moeite nemen om te gaan kijken en luisteren? En vooral: hoe blijven ze geboeid. De concentratieboog is tijdens online of livestream events voor kijkers (de deelnemers) in z’n algemeenheid korter dan bij fysieke live evenementen. Houd daar rekening mee! *

 

Daarom ook de top 6 tips om een livestream boeiend te houden:

1. Trigger je kijkers met een aansprekende compleet aangeklede livestream locatie  (pssst.. het leukste is als deze herkend wordt)

2. Bepaal opnieuw de juiste doelgroep. Met welk soort kijker heb je te maken?

3. Start je uitnodigingstraject eerder dan bij live events en stuur reminders

4. Plan de livestream uitzending op een gunstig tijdstip en dag

5. Zorg voor aansprekende gasten en sprekers

* 6. Geef de lengte van de uitzending duidelijk vooraf aan en ga daar niet overheen en daarbij geldt voor online qua tijd: less is more!

 

Bekijk gehele artikel op: evenementenorganiseren.nl

TOBACCO Theater kookt over van de sterren

Creativiteit gaat verder dan een livestream. TOBACCO Theater bewijst dat keer op keer. We werden door commercieel manager Nina Pedroli uitgenodigd om ons te overtuigen.Als één van de eersten werd de knop op deze locatie in Amsterdam omgedraaid van fysieke evenementen naar livestream. Vanaf de eerste week van april 2020 waren de 10 zalen al geheel ingericht naar het nieuwe nu. Twee fully equipped studios met daarnaast acht styling studios.

En dan nu een format dat voortborduurt op de livestream en toch weer net een stapje verder gaat.: Koken met Sterren. We zitten nu in Maart 2021 een jaartje later en de creativiteit stroomt dwars door de historische muren van het TOBACCO, zo de Nes op.

Nina Pedroli: “We merkten steeds vaker dat onze klanten de behoefte hadden om de connectie met hun kijkers nog sterker te maken als dat we nu al bereiken met onze online-uitzendingen. We ontvingen het afgelopen jaar een gemiddelde waardering van 9,4 van onze kijkers en klanten. Dus je kan natuurlijk ook zeer tevreden achterover leunen en denken, nou dat gaat prima. Maar ja, zo zitten we gelukkig niet in elkaar. We willen leuke dingen doen en plezier uit onze veranderende werkomgeving halen. En ik mag zeggen,” vertelt Nina trots, “dat is goed gelukt. Al heeft het opzetten altijd wel wat meer voeten in de aarde als je denkt. Maar met deze nieuwe lente-loot aan de TOBACCO boom hebben we echt weer iets geheel nieuws waarbij de interactie echt formidabel is”.

We worden vervolgens door Nina uitgenodigd om vanuit de Theaterzaal Studio (wat een pareltje!) naar de grootse horecakeuken in de catacomben te bewegen. Lopend langs de wijnkelders en de zaal voor Chefs Table kwamen we uit in de volledig als studio ingerichte enorme keuken “Kijk, hier gaat het gebeuren. Koken met sterren”, vertelt Nina trots. We gaan hiervandaan onze uitzendingen verzorgen waarbij we samen met de gasten thuis een kookshow gaan verzorgen.

We hebben hiervoor enkele top chefs al bereid gevonden om hun kookkunsten te komen vertonen. Vanzelfsprekend onze eigen chef Dennis Huwaë maar ook chef en beroemdheid Alain Caron. Enorm trots op deze eerste twee namen. We hebben hier ook Ron Blaauw en Erik van Loo (Parkheuvel ** Michelin) mogen ontvangen dus wellicht kunnen we die ook gaan strikken als de vraag daar eventueel naar zou zijn”.

Nina vervolgt vol enthousiasme: “De opzet is dat het personeel van een bedrijf thuis een pakket thuiskrijgt met daarin de ingrediënten die nodig zijn voor een sterren diner. Daarnaast is de directeur van het bedrijf aanwezig om mee te koken en is er tussen het koken tijd voor top amusement en daarbij mag je denken aan zangeres Do, Jennie Lena, cabaretier Kasper van Kooten, illusionisten Rob&Emiel, top van de top jazzformatie The Preacher Men en ga zo maar door. We kunnen als theater natuurlijk uit een zeer hoge hoed toveren. Als presentatrice hebben we de flamboyante en warme vrouw Nina Beem kunnen binnenhalen als host. We hebben dit concept als première voor het Ronald Mac Donald mogen organiseren en dat was echt een enorm succes. De opbrengst voor het goede doel was nog nooit zo hoog geweest.

En vanaf vandaag gaan we “Koken met Sterren” dus online aanbieden op onze sites: www.livestreamstudiosamsterdam.nl en op www.tobacco.nl en jullie zijn de eersten aan wie dit mogen melden” aldus Nina Pedroli, een trots ogende commercieel manager van TOBACCO Theater. Last but not least kan er nu ook Live BINGO en DJ geboekt worden, dit is al vanaf € 89,00. Informeer naar de mogelijkheden!

TOBACCO (Livestream Studios Amsterdam) bereikt mijlpaal van 75e online event

Het TOBACCO Theater in Amsterdam nam als een van de eerste locaties de rigoureuze keuze om af te stappen van haar verdienmodel commerciële events/cultuur en door te pakken naar naar livestream/cultuur.

Deze week was daar het heugelijke feit dat TOBACCO – Livestream Studios Amsterdam, zoals de nieuwe naam nu wordt gecommuniceerd, haar 75ste livestream mocht noteren. Een gesprek met directeur / eigenaar Erik van Wilsum die het aandurfde om deze stap te zetten.

Erik, de eerste vraag die vanzelfsprekend op ieders lippen ligt: wat was voor jou het signaal dat je zo van de ene op de andere dag deze ommezwaai aandurfde?

Van Wilsum: “Nou, dat was niet helemaal van de ene op de andere dag maar was meer van de ene week op de andere week. Het was de week waarvan ik denk dat niemand die ooit meer gaat vergeten, de week waarin ongeveer 90% van de boekingen en opties werden geannuleerd en er aan ons werd gevraagd om de events te verzetten naar een iets later tijdstip. Ik zei tegen mijn salesteam, luister we kunnen alles gaan verplaatsen en dat moeten we ook zeker aanbieden, maar ik geloof niet dat dan opeens wel alles door kan gaan.

Dit wordt een verhaal van de lange adem en als we willen overleven dan moeten we nu zo stoer en sterk zijn om het kwaad onder ogen te zien en te beslissen: we gaan iets anders doen.Ook al is het heel iets anders dan we misschien gewend zijn.

En hoe kwam je toen bij livestream terecht ?

Dat werd ons heel snel duidelijk nadat we bij de eerste lockdown allen thuis zaten en onze eerste vrijdagmiddagborrel organiseerden via ZOOM. Om eerlijk te zijn… we zijn allemaal denk ik nog nooit zo dronken geworden op een vrimibo als die middag. Het was ons, na het optrekken van de alcohol dampen, wel duidelijk: dit wordt dus de toekomst en zeker dit jaar. Ik had dus door die gezellige borrel snel het hele team mee om over te schakelen op livestream.

Hoe pakten jullie dat aan ?

Erik: “ dat was eigenlijk niet heel moeilijk want we organiseerden al minimaal 5 livestreams per jaar voor grote internationaal georiënteerde bedrijven zoals Facebook, Bookings. com en Philips. Alleen toen waren we trots op de namen en was de livestream voor ons ondergeschikt. Nou dat is dit jaar wel enigszins verandert”, lacht van Wilsum.

Wat was jullie volgende stap om bekendheid te geven aan jullie nieuwe focus?

Erik: “ het eerste wat we deden was een film maken met voorbeelden hoe onze 10 verschillende studios er uit waren komen te zien na een fikse verbouwing. We maakten verder een persoonlijke virtuele rondleiding te zien op onze site en we gaven geïnteresseerden de kans om persoonlijk een afspraak te maken om een virtuele rondleiding te krijgen langs alle studios die we hadden ingericht. Daarnaast hebben we een Q&A opgenomen waarin de grote vragen aan bod komen over livestream.

We maakten dus alles visueel zichtbaar. Verder moesten we een naam bedenken hoe we ons gingen profileren. Dat werd TOBACCO – Livestream Studios Amsterdam. Het woord Theater is er vanaf gevallen maar dat betekent zeker niet dat we geen cultuur meer doen. Ik zou bijna willen zeggen, we hebben de afgelopen maanden nog nooit zoveel voorstellingen gehad en dan vaak maar met 30 gasten en een glas water op het tafeltje omdat we geen horeca mochten ondernemen. Maar cultuur zit in ons bloed en we zeggen niet zoals De La Mar dan sluiten we de tent maar. Wij zijn wel zuinig op ons trouwe publiek.

En dan nu de 75e boeking dit jaar.

Erik: “ ja, ongelofelijk hè, ik denk vooral door de advertenties in jullie prachtige blad… hahahaha. Maar neen, het is echt een fantastische mijlpaal en ook echt een groot compliment voor ons team dat deze gedaanteverwisseling in zo een korte tijd heeft kunnen bewerkstelligen. En nog mooier we sloten 2019 af met een gemiddelde waardering van 9,4 en daar zitten we nu met onze livestream ook op.

Nog plannen Erik ?

“Jazeker, we hebben deze week een nieuw concept het daglicht laten zien: “Met sterren koken”. Daarbij gebruiken we onze zeer grote keuken waarin we events van 600 gasten draaiden, voor een livestream kookworkshop verzorgt door een bekende chefkok. Dat is natuurlijk nog niet heel verrassend maar we zijn niet voor niets een theater en zijn met dit gegeven aan de slag gegaan. We zijn bekende zangers en zangeressen gaan benaderen die ook al vaak bij ons in het theater hebben opgetreden en gevraagd of ze het leuk vinden om samen met een chefkok te gaan kokkerellen. Natuurlijk ook gevraagd om daarnaast, om ook de spanningsboog tijdens de uitzending strak te houden, twee optredens te verzorgen van 2 x 10 minuten. Daarnaast nodigen we ook nog eens de directeur van het bedrijf uit om samen met de chef en zanger(es) of ander soort entertainment, te gaan koken.

De dag voor de livestream hebben we bij het personeel een ingrediënten box thuisbezorgd. En die kijken dus live mee hoe hun CEO het er met een schort om en een braadpan in de hand van af brengt. Ondertussen mogen we live meegenieten van de gesprekken die er ontstaan tussen de verschillende disciplines achter de pitten.

Naast het draaien van de gehaktballen draaien we ook de Bingo balletjes tijdens de livestream. Een ‘over-the-top’ Bingo met de CEO als rad-draaier. En de winnaar(s) wordt met gierende banden per limousine opgehaald om zich te melden bij ons in Amsterdam.

Nog net voor het eindejaar een last minute event willen organiseren? Dit is je kans om uit te blinken. Een belletje 020-3300670 of een mail naar info@tobacco.nl en we vertellen er graag nog veel meer over.

Het wordt een bijzonder laatste kwartaal met een andere invalshoek wat betreft events eindigt van Wilsum vol passie zijn trotse mijlpaal en laat ons gelijk de scoop krijgen van een nieuw concept.

Meer info:

erik@tobacco.nl – als je wilt brainstormen over nieuwe ideeën.

Info@tobacco.nl – als je meer wilt weten over livestream

Ilse@tobacco.nl – als je meer wilt weten over “ Met sterren koken”

"Van een sex-met-je-ex diner tot livestream voor Ronald McDonald Huis"

Erik van Wilsum, eigenaar van TOBACCO Theater in Amsterdam. Niet zomaar een theater maar een oud tabaksveilinghuis dat in 2 jaar verbouwing is getransformeerd van een plek waar commerciële klanten net zo goed als de bezoekers van de voorstellingen de weg naar het theater kunnen vinden.

Erik: ‘TOBACCO liep als een zonnetje. Aan beide kanten: commercieel en cultureel. Grootste zorg was het vinden van goed horecapersoneel naast onze eigen 7 werknemers op kantoor en 2 vaste medewerkers op de vloer. En daarnaast het pand in goede staat houden. De klant iedere keer weer het gevoel geven dat ze de eerste opdrachtgever of bezoeker waren die maand.’

En toen was daar corona…

‘Ja, het kwam bij ons binnen als een klap bij heldere hemel. Maar het was ons eigenlijk ook heel snel duidelijk dat dit niet zomaar een griepje was en wilden wij overleven dan moest het roer heel snel om. De eerste weken vlogen de annuleringen ons om de oren. Binnen een week waren er zomaar 60 bevestigingen in rook opgegaan. We zaten al heel snel met nog maar 3 man op kantoor en hadden helaas ook afscheid moeten nemen van onze mensen op de vloer.’

Hoe kwam de energie weer terug in je uitgedunde team?

‘Livestream was voor ons het codewoord. Daar lag onze kans. Dus vol gas vooruit, niet verder nadenken en direct de ervaring gebruiken die we al hadden opgedaan met livestreams voor o.a. Booking.com, Philips, Disney, TomTom en Netflix. Eerste week van April was onze site dan ook al online.’

Hebben jullie naast livestream nog meer initiatieven ondernomen?

‘We hebben alles geprobeerd en echt heel veel is langsgekomen. Je kan het zo gek niet bedenken of het kwam wel langs uit onze eigen uitbundige, creatieve, dirty mind of andere initiatiefnemers die wilde plannen en ideeën opperden.’

Geef eens wat voorbeelden?

‘Ik neem je graag even mee stroomopwaarts. We gingen al heel snel het contact aan met een bekende jonge kok met een groot aantal Instagram volgers. We boden hem een uitbreiding in TOBACCO van 80 couverts met dezelfde prijs als in zijn restaurant, waar op dat moment maar een 33% bezetting mogelijk was. Maar hij durfde de stap niet te nemen helaas. Onze eigen chef Dennis Huwaë was druk met het opzetten van zijn thuisbezorging en kon het door ons voorgestelde theaterconcept er helaas ook niet bij hebben. Een groot ticketing bedrijf uit Duitsland toonde interesse in live streaming concerts maar durfde uiteindelijk der Knopf nicht durch zu hacken door de onzekerheid van verkoop tickets.

Ik kan nog even doorgaan. Een verhuurder van kantoorplekken op 1,5-meter was razend enthousiast maar hield er niks aan over, een musical ontwikkelaar wilde graag lange tijd de zaal gebruiken als repetitie ruimte… niets meer van gehoord, een andere musical ontwikkelaar wilde een scriptlezing houden maar onze zaal was toch te klein, een diner concept van ‘seks met je ex’ bleek na de generale repetitie dat 1,5 meter niet ver genoeg van elkaar was. Daarna kregen we vanuit Amsterdam toestemming om een terras buiten te starten langs de gevel van ons gebouw in het centrum van Amsterdam. De grootste omzet kwam van ons zelf.

En nu?

Van Wilsum: ‘Uiteindelijk was het ons in april wel duidelijk: we moesten het echt helemaal zelf gaan doen en niet wachten op anderen, die misschien iets met ons wilden gaan ondernemen. Een mooie les. Het blijkt dat we zelf als geen ander de kansen zien en grijpen. En we hebben in korte tijd ons gehele pand getransformeerd naar een Livestream Venue met maar liefst zeven volledig geoutilleerde studio’s. We hebben de focus voor 100% geheel op livestream gezet en laten ons niet meer verder afleiden door ander soort initiatieven van wie dan ook. Livestream Studios Amsterdam staat nu als een huis. Maar ja, zeg nooit, nooit hè.

We hebben nu 4 maanden onze zeven studio’s fully operational en we halen weer een leuke omzet waar we zowaar de huur bijna van kunnen betalen. We worden steeds beter gevonden en nu ook door Nederlandse bedrijven en de waardering is enorm hoog met 9,3. December komt eraan en we komen binnen 2 weken met een Kerst-/ Eindejaar livestream concept dat voor ieder bedrijf op en top tailormade wordt gemaakt. Het wordt echt helemaal te gek! Mooie cliffhanger hè? ‘, glundert van Wilsum.

100e Meisje van het Compliment bij Tobacco Theater

Wat meer dan 10 jaar geleden begon als act, groeide uit tot een hartverwarmend complimentenbedrijf dat gasten voorziet van waardevolle waardering. Mannen en vrouwen, die met oprechte aandacht en een persoonlijk compliment de deelnemers van een evenement verrassen. De samenwerking met het Amsterdamse TOBACCO Theater is daarom geen toeval. Komend weekeinde wordt bijzonder, want dan betreedt voor de 100e keer een Meisje van het Compliment deze prachtige locatie.

Een inspirerend gesprek met oprichtster Suzanne Penning.
‘Er is in de afgelopen tijd – los van corona – heel veel veranderd in de entertainment business!’ vertelt Suzanne Penning, eigenaar van de Meisjes van het Compliment, ‘Waar een aantal jaren geleden voornamelijk als mooie vrouwen paradeerden tussen de gasten en het bedienend personeel, is er een beweging gaande die gasten meer wil erkennen in hun authenticiteit’. Vandaar dat je ook meer authentieke en charismatische entertainers op evenementen ziet. Als bedrijf zijn we natuurlijk heel blij met deze verandering. Iedereen wilt allemaal als mens toch het liefste echt gezien worden. Opmerkelijk is dat eventorganizers ons na een opdracht vaak vragen: hoe doen jullie dit toch?

Anderhalve meter economie vraagt om andere aanpak
Verbinding maken op evenementen is niet meer zo makkelijk als voorheen. Een borrel aan de bar na een voorstelling kan niet meer. Bij evenementen zijn er vaste plekken op 1,5 meter en door de hybride events zijn er ook veel mensen online aanwezig. De mensen die wel aanwezig zijn komen minder snel los. Een persoonlijk gesprek aangevuld met oprecht compliment brengen mensen terug bij hun hart en gevoel en haalt ze uit hun hoofd, iets wat cultuurbeleving ook teweegbrengt bij mensen. Vandaar de mooie klik die we als Meisjes van het Compliment ervaren bij TOBACCO Theater, voegt Suzanne eraan toe.

Recht naar de essentie
De Meisjes van het Compliment zijn specialist in het geven van positieve, persoonlijke aandacht en oprechte complimenten. De complimenten worden met de hand geschreven op een complimentenkaart. Op het kaartje staat waardering en erkenning centraal. Ze worden persoonlijk voorgelezen en uitgereikt aan de ontvanger. Uit ervaring worden de kaartjes opgeborgen als echte schatten.

Groter dan de som van de delen
Het oprechte goede gevoel die je de mensen zo geeft, stroomt door naar de algemene sfeer en een positieve beleving van een evenement. Het maakt de Meisjes van het Compliment een unieke aanvulling. Door hun achtergrond in psychologie, gedragswetenschap, coaching, theater, en storytelling zijn ze een expert in het verbinden en verblijden van mensen. Het zijn géén promotiemeisjes, zomaar actrices of algemene gastvrouwen, maar sociale communicatiespecialisten met dito achtergrond die met aandacht jouw gast benaderen.

Over de Meisjes van het Compliment
De Meisjes van het Compliment weten als geen ander hoe ze kunnen verrassen, verblijden en verbinden! Of dit nu gaat om een bedrijfs- of netwerkevenement of om een bruiloftsfeest; overal creëren ze een positieve sfeer en een onvergetelijke beleving met persoonlijke complimenten en aandacht voor de gasten die zich uniek, aantrekkelijk en bijzonder gewaardeerd voelen.

Meer info : info@meisjesvanhetcompliment.nl

Eerlijk zijn duurt best wel lang

“Het valt toch wel mee dat Corona”. Dat is wat ik de eerste twee weken hoorde. En ondertussen ontvingen wij bij TOBACCO de ene na de andere annulering. Collega’s die mij voor gek verklaarden dat ik zei dat het een tsunami van ellende wordt in de evenementenwereld.
Welnee Erik, we horen wel wat locaties klagen maar de meesten merken er eigenlijk niet zoveel van. Dat wordt ons gezegd als we navraag doen…. Mijn antwoord was heel eenvoudig: Dan jokken ze en proberen ze mooi weer te spelen voor de buitenwereld. Je kan ook zeggen: ze liegen dat ze barsten en durven de waarheid niet onder ogen te zien en gaan dan midden op de weg staan en wachten tot de auto met de grote koplampen dwars over hun heen rijdt en ze een dag later op het bordje worden uitgeserveerd van een restaurant in Uitgeest.
Twee weken later vielen de eerste locaties al om en durfden de eersten ook te gaan zeggen dat het toch wel heel hard achteruit holt. Ja, als Arjen van Dijk gaat… dan is het geen schande meer. Ja, dank je de koekoek heren en dames. Wat is dat nou toch. Verschuilen en je kop in het zand steken is wel heel makkelijk. Hop aan de slag en de barricades op. Gewoon eerlijk zeggen wat er gebeurt en kijken hoe je daar nog een beetje positief mee om kan gaan.

Nu mag een sexwerker bij ons om de hoek wel haar gasten van voren en achter ontvangen, mag Joop van de Ende (of zegt zijn naam genoeg in deze tijden?) zeggen dat ie het maar slecht vindt dat de culturele wereld niet als één man naast elkaar gaat staan (en zelf zich een beetje gaat verschuilen in zijn bunker in Blaricum) en mag de gemeente Amsterdam 4,8 miljoen euro gaan uitgeven om te gaan onderzoeken waar een nieuw theater moet komen te staan … En de niet gesubsidieerde theaters en evenementenlocaties… die vallen binnen een half jaartje allemaal om. Ja dat mag allemaal deze dagen in evenementenland Holland. Oooooh nog niemand dat horen zeggen dat ie op omvallen staat? Dat komt vanzelf geloof mij, maar er moet er eerst eentje over de dam wankelen en dan durven er meerdere te volgen om het droeve nieuws te gaan melden aan de vakbladen.
En dat TOBACCO Theater van ons dan? Wij staan fier overeind omdat we op tijd de storm aan zagen komen en we de maatregelen op tijd hebben kunnen nemen. En vooral omdat we gelijk hebben durven zeggen dat er heel zwaar weer op komst is en dat we de vinger in de dijk moeten zetten om de uitgaande geldstroom tegen te houden.

En nu? Hoe is het nu dan in evenementen land? Er worden grootse feesten georganiseerd maar dan voor de mensen uit de branche. Of het een succes wordt… ik hoop het waarlijk als god mij stane bij, maar heb mijn twijfeltjes. Zin in een feestje. Ik nog niet. Mensen zeker gaan aanhoren hoe goed het met ze gaat en hoe goed ze met de covid regels nu omgaan en dat ze alleen maar blije en zeer tevreden klanten hebben. Want je denkt toch niet dat ze opeens wel eerlijk gaan zeggen hoe kut het eigenlijk gaat? Ik zet dan toch liever eerst even eerlijk mijn schaapjes op het droge. En dan ga ik wel weer naar feestjes en zeg dat het nog steeds klote gaat. Want ik doe niet wat ik echt leuk vind en dat is creëren.

Is livestream dan het nieuwe financiële event wonder? Welnee joh, het is een pleistertje op de wonde. Al zie je nu wel opeens locaties in Doorn, Venlo en Purmerend een paar rits rats camera’s neerzetten, plaatselijke fotograaf uitnodigen en dan trots verkondigen dat ze een livestreamstudio hebben. Dat wordt het dan ook niet. Of je pakt het goed aan in de grote steden Amsterdam of Rotterdam of asjeblieft helemaal niet! Maar niet een hooischuur ombouwen tot studio. Gewoon lekker niet doen. En dan goed bedoel ik ook echt goed dus in een omgeving waar de sprekers, gasten en techniek zich prettig voelen en de professionele uitstraling van het beeldscherm afspat. Daar waar kijkers denken, hier blijf ik geboeid aan mijn Mac hangen. Dus ook geen glazen kooi waar je de daken van een industrieterrein op de achtergrond ziet en ook niet eentje waar je de stagiaires hoort giechelen en de verbinding niet snel genoeg is. Tandenknarsende voorbeelden van locaties die hun kop weer uit het zand proberen te steken maar proberen slijmerig te tongzoenen als ze net een droog beschuitje hebben verorberd. Alleen handig bij pfeiffer..

Maar ja, wat dan wel als je geen locatie bent met een theatrale uitstraling, professionele technici en ook geen ruimte voor publiek hebt dat achteraf, gezamenlijk met de sprekers, kan blijven dineren in de theaterzaal? Ja wat dan lieve vrienden van de evenementenwereld? Heeft u even…? De komende tijd gaan we daarom tot zeker 1 januari alleen maar leuke dingen doen die we zelf zo ontzetten hebben gemist of nog steeds missen in Amsterdam. We gaan onze zalen eens een keertje heel anders gebruiken…en dat wordt toch leuk!
Wat we gaan doen naast onze professionele livestream studios Amsterdam ?

Dat vertellen we natuurlijk pas over twee weken….

Met een ferme groet,

Erik van Wilsum

D’Erikteur TOBACCO Theater Amsterdam en Livestreamstudios Amsterdam

TOBACCO AMSTERDAM: “LIVESTREAMING ALLEEN, DÁT WERKT NIET!”

Livestreaming alleen, dát werkt niet. Een nogal gedurfde uitspraak in deze tijden waarin juist livestreaming een van de grootste communicatiemiddelen is.

Een vraaggesprek met Erik van Wilsum, Directeur en eigenaar van het TOBACCO Theater, één van de meest succesvolle eventlocaties van Amsterdam met een ongelofelijk oog voor detail.

Van Wilsum; “ Eigenlijk organiseren we al jarenlang livestreams in opdracht van internationaal georiënteerde bedrijven zoals Booking.com, Coface en Facebook en faciliteren we voor o.a. Quality Bookings, Talpa en ADE onze Theaterzaal en De Studio als opname studio’s”.

Maar dan toch niet heel positief over livestream?

Erik: “Ja, dat klopt”. Zegt hij met een big smile. “Kijk weet je wat het is. Livestream klinkt natuurlijk als een ideaal middel om een heel groot publiek te trekken of te bereiken. Als je het gaat inzetten om binnen je bedrijf je personeel te informeren dan kan het wel werken. Maar ga je het inzetten als een evenement waarbij kijkers kunnen inchecken dan geloof ik daar geheel niet in. De attentieboog is dan veel te kort en je geeft de toehoorders zo een grote kans om even weg te lopen dat het doel waarmee je de livestream inzet ook niet maar voor een klein deel wordt gehaald. Het is echt waste of time and money als je het zo gaat inzetten”.

Maar jullie hebben nu wel met TOBACCO Livestream Studios Amsterdam gelanceerd ?

Erik van Wilsum: “ Ja, want met de kennis en connecties die wij inde loop der jaren toch hadden opgebouwd zijn we dat pareltje eens gaan oppoetsen en hebben we onze Theaterzaal (zonder tribunes) en De Studio omgebouwd tot de beste van Amsterdam en misschien wel heel Amsterdams om te zeggen maar ik denk van Nederland.

Wat doen jullie dan anders?

Erik” wat we anders doen en waarbij ons gebouw echt de grote toegevoegde waarde is, is dat we de verschillende soorten van livestream kunnen samenvoegen tot een succesvol hybride livestream event”.

Help me even Erik. Wat is volgens jou hybride en wat voegt jullie gebouw dan precies extra daaraan toe?

Hybride betekent voor ons dat de kijkers wél aan de laptop gekluisterd blijven en dat er een uitwisseling plaatsvindt tussen de verschillende soorten kijkers. De drie belangrijkste USP’s van een livestream event zijn 1. Interactie 2. Interactie en 3. Interactie! En dát is voor ons hybride.

TOBACCO is uitermate geschikt voor hybride events en ik zal ze puntsgewijs voor je opnoemen. Is dat ok voor je?” vraagt van Wilsum Maar is tijdens zijn vraag eigenlijk al begonnen met het enthousiast opnoemen van zijn 6 speerpunten om een geslaagd hybride event te organiseren. “ok, daar komen ze dan:

  1. We bevinden ons in het centrum van Amsterdam en dat geeft de uitstraling van een inter-nationaal event toch vaak net even dat extraatje.
  2. We zijn als TOBACCO Theater van nature al ingericht voor het ontvangen van fysiek aanwezig publiek. En dat is een heel belangrijk onderdeel van de interactie tussen de sprekers, host en virtuele kijkers,
  3. We hebben een up-download van 200 mig door de extreem snelle glasvezel die wij bezitten.
  4. We verbinden offline en online met elkaar door een handige chatfunctie waardoor ook hier contact ontstaat tussen het fysiek aanwezige publiek, de host en de sprekers en eventueel nog de sprekers die aan de sprekerstafel zitten wachten op hun moment of fame.
  5. We beschikken over een enorm groot netwerk van internationale sprekers i.s.m. Quality Bookings en entertainment via onze eigen culturele tak van TOBACCO Theater.
  6. We hebben een geweldig keukenteam onder leiding van Dennis Huwaë, genomineerd tot Beste chef 2020, die het aanwezige publiek in de theaterzaal na afloop kunnen fêteren op een geweldig diner. En ook hier zal er nog steeds interactie gaan plaatsvinden. Maar nu onder het genot van een mooi glas wijn.”

Ik bedank Erik van Wilsum voor zijn zeer aanstekelijke enthousiasme en weet wel zeker waar ik mijn hybride event ga organiseren. In Amsterdam bij de Livestream Studios van het TOBACCO Theater.

Voor info en boekingen: info@livestreamstudiosAmsterdam.nl

"De vrouwen kruipen bij ons over de vloer"

Mensen vragen mij tijdens een netwerkborrel wel eens: “Erik, hoe kom je nou aan een theater?”. En net op het moment dat ik dan wil antwoorden, dat het gewoon puur geluk is geweest en dat ik helemaal geen theater wilde beginnen, dan zijn de ‘geïnteresseerden’ al bezig met hun volgende vragen. “Heb je zeker een uitgebreid business plan op los moeten laten? Heb je van die dure adviseurs ingeschakeld of heb je een spoedcursus bij Joop van den Ende gevolgd? Vertel eens Erik, hoezo heb je een theater en waarom, vooral waarom toch?”
Ik denk dan nog steeds wat leuk die interesse… Maar als de man in kwestie dan probeert aandachtig te gaan luisteren komt er meestal toch een nog belangrijker iets langs; de gin-tonicjes of een dame in kokerrokje om daar toch ook nog wat wulpse blikken heen te strooien.  Ach…ik denk dan, laat ook maar.

Oorlelletjes
Maar hoppa daar vliegen de vragen alweer rond mijn oh zo tere oorlelletjes…
“En hoeveel ton subsidie krijg je dan? Is dat monumentale pand echt in eigendom van jullie? Hebben jullie dat echt zelf ingericht? Ook de horeca zelf opgezet? En Heineken… Die draaien jullie zeker bijna de nek met een wurgcontract? Het is gewoon schorem vind je niet Erik?”
En net als ik wil zeggen: “Nee, nee, Heineken hebben we zelf gekozen, we mogen van ze af wanneer wij willen, maar die behoefte hebben we helemaal niet. Het zijn juist geweldige mensen die graag met ons meedenken.” Komt de volgende vraag alweer  opdoemen voor ik het antwoord ook maar geheel kan uitspreken.
Het staat wel interessant te praten met een theaterdirecteur maar echt geïnteresseerd, welnee! Gezien worden is voor hen veel belangrijker want daarna kan je met een cocktailtje in de hand aan de slag bij de kokette kokerrokjes. Reuze interessant.

Papier hier!
Nu dus maar voor eens en altijd op papier, voor iedereen die het echt interesseert! Ja, we zijn eigenaar van het pand. Ja, we hebben zelf beslist in de aankleding, het is dus precies zoals wij het willen hebben. En nee, we ontvangen geen subsidie en we houden wel onze eigen broek op.
Ik zal je eens vertellen hoe dat gaat, want het is best wel een bizar verhaal hoe dat ging.
Voor dit theater op ons pad kwam verdiende ik al mijn florijnen in de evenementenbranche met mijn bedrijven Uitjesbureau, Uitjes.nl, Styling.nl en Feestproducties. Voor de meer dan 3000 bedrijfsuitjes en events die we per jaar daarmee organiseren, zochten we een grotere kantoorruimte. Dit vonden we in het voormalige Cosmic-theater, een van de vele theaters die het, ondanks dat zij wel bakken vol geld subsidie kregen, het helaas niet heeft gered.
Je zoekt een kantoorruimte en je koopt een theater, logisch toch? Maar laten we dan die theaterzaal die er ook bij zit, ook maar gaan gebruiken! En zo werd ik in eens een theater d’ erikteur.

Vrijheid
We hebben die financiële gok dus gewoon genomen. Ondanks dat de gemeente er, toen in 2008, veel moeite mee had dat een theater ook commerciële activiteiten ontplooide.
En zie, nu in 2016, organiseren we al meer dan 5 jaar met veel succes commerciële activiteiten in onze eigen locatie, en daarmee betalen we met veel plezier onze culturele voorstellingen. Lekker cultureel geld over de balk smijten… Heerlijk toch!

Theater is gratis
Iets moois organiseren zonder dat je op het geld hoeft te letten. Man oh man, wat een plaatjes van voorstellingen en festivals hebben we gehad zoals Shirma Rouse, Kasper van Kooten, Eric Vaarzon Morel, ADE, IDFA en oh nog zoooo veel meer…Op dit moment staan op stapel Club Carolina, Nina Beem (Nachtvlinder), Vincent Bijlo, Tim Akkerman, Praful en de TOBACCO Jazzdagen. Nog mooier: we bieden ons theater en ook ons personeel en techniek geheel gratis aan voor deze culturele voorstellingen! Cultuur een open podium bieden, wat een ongelooflijk gevoel van vrijheid!

Voorgeknoopte stropdassen
Nog even terug naar de netwerkborrel dan. Hoe het daar gaat..
“En wie komen er dan bij jullie? En wie boeken dan jullie theater voor die commerciële activiteiten? Zijn dat van die mannen in pak met een voorgeknoopte stropdas en een wit T-shirt onder het blauwe overhemd? En drinken ze na afloop wel wat? En zijn het niet alleen maar mannen?“
En, en, en……

Kruipende vrouwen
“Rustig mijn vriend,” krijg ik er dan nog net tussendoor, “bedrijven die bij ons boeken zijn prachtige bedrijven zoals Esquire, Keune, RABO, L’Oreal, Nike, Yves Saint Laurent, LINDA, Calvin Klein, Heineken, Discovery en als we kijken naar de man/vrouw verhouding is het 63% vrouwen die bij ons de theaterdeur platlopen.”
“En of ze wel drinken… Mijnheer ze kruipen hier over de vloer na de lekkere huiswijntjes.

Uw laatste vraag was toch of ik getrouwd ben… “Wat denkt u?”
Ja!

Erik van Wilsum | D’Erikteur & Eigenaar(dig)

C2C is het nieuwe denken!

C2C is het nieuwe denken! C2C….? Nee, nee, het is geen geheime aanwijzing van Wie is de Mol. Maar dat zou het wel heel snel kunnen gaan worden, ook in de congresbranche.
 Ik mag mij naast eigenaar en directeur van TOBACCO Theater in Amsterdam ook trots baasje van Uitjesbureau noemen.

Wie is de Mol voor bedrijven
En wat denk je: Uitjesbureau is sinds 1 oktober 2016 de exclusieve organisator van Wie is de Mol voor bedrijven. Het mag daardoor ook de officiële naam van Wie is de Mol voeren. Het is een intensief traject geweest met de Belgische eigenaren van Woestijnvis en de Nederlandse producent IDTV in Nederland om het als stadsspel te mogen organiseren. Je kunt kiezen of je gaat er tegenin en je verzint een andere naam (bijvoorbeeld Wie is John de Mol?) of je gaat kijken waar je met elkaar iets moois kunt maken en er dan ook beide iets aan kan verdienen. Uitjesbureau met de uitjes-kennis voor Commerciele partijen en IDTV met haar Culturele ervaring. Een mooie combinatie van twee totaal verschillende werelden die elkaar aanvullen en versterken.
Het is een prachtspel geworden dat met een modern tablet in iedere stad van Nederland gespeeld kan worden. Alsof je nu als kijker het spel zelf speelt. Zo dichtbij ben je nog nooit bij de enige echte Wie is de Mol geweest. Geweldige filmpjes, bekende acteurs, verborgen aanwijzingen, vrijstellingen noem maar op. Het zit er allemaal in.

C2C in optima forma
Het Culturele versterkt hier duidelijk ook het Commerciële: C2C in optima forma. En dat is niet alleen in de wereld van bedrijfsuitjes! Ook in de congreswereld profiteert u daar van. Tenminste…in TOBACCO Theater in Amsterdam. C2C is ook hier de maatstaf. Niet Costumer to Costumer maar Cultural to Commercial.
TOBACCO Theater is een niet gesubsidieerd theater waarbij het geld wordt verdiend met commerciële activiteiten waaronder seminars, vergaderingen en congressen. U kunt als congresorganisatie natuurlijk altijd kiezen voor een zakelijke omgeving van de RAI, maar u kunt zich ook laten inspireren door een omgeving zoals een theater. We willen het applaus voelen en het zweet ruiken van de artiesten die op het podium hebben staan zwoegen en stralen. Nog mooier is het als een theaterorganisatie zich als doel stelt om te investeren in creatieve theaterproducties en het verlies op de koop toe te nemen. Je kunt het ook investeren noemen.

Lost a Child Stichting
Een voorbeeld van een cultureel initiatief is onze medewerking aan het concert van de Lost a Child Stichting. Zondagmiddag 15 januari 2017 vond dit jaarlijkse Lost A Child Concert plaats in het TOBACCO Theater in Amsterdam. Een middag ‘om even te vergeten’. Stichting Lost a Child is een belangenorganisatie voor nabestaanden, ouders en broertjes en zusjes, van plotseling overleden kinderen. Het is het allerergste wat je als ouder kan overkomen. Het verliezen van je kind. De shock van de eerste dag, de emotionele chaos van de eerste week erna, met alles wat er geregeld moet worden, en dan de leegte van de periode die daarop volgt. Hoe ga je daarmee om en hoe moet je daar mee leren leven?
We stelden ook dit jaar weer ons theater met veel liefde geheel gratis ter beschikking inclusief licht, geluid en personeel voor deze mooie stichting. Ik heb zelf drie oer-gezonde jongens en kan me eigenlijk niet voorstellen hoe erg het moet zijn om je kind te verliezen. Het is eigenlijk een onmogelijke opgave om daarna nog door te moeten leven. Maar het lukt mensen toch. Petje af. En laten we hopen dat zo een avond als we nu in TOBACCO Theater samen met de Stichting organiseerden een steentje kan bijdragen. We doen het met alle inzet en liefde die we in ons hebben en het personeel stond bij ons in de rij om te mogen helpen.
Het eerste jaar had zo veel indruk gemaakt dat iedereen dit jaar ook heel graag wilde helpen. Daar ben ik dan ook enorm trots op! Dit jaar is het voor de 2e maal in successie dat we dit samen met de Stichting Lost a Child belangeloos in ons theater faciliteerden en wat ons betreft doen we het volgend jaar weer. Diverse bekende artiesten deden deze middag ook belangeloos mee om de circa 200 ouders een middag te geven om samen met hun vrienden, familie, bekenden en onbekenden te herdenken maar ook om te genieten van de prachtige zang en muziek. Heeren van Aemstel band, Jennifer Ewbank, Jordan Roy (The Voice), Nathalie Saabeel en Jeffrey Saabeel (Idols), Laura van Kaam (The Voice Kids) en DJ Charles vormden deze editie voor een puike line-up. De presentatie was weer geheel in handen van Nance Coolen.

Een steentje bijdragen
Een mooi voorbeeld dus hoe het TOBACCO Theater juist aan de culturele kant haar steentje bijdraagt. En weet u wat nou zo mooi is? Een bezoeker was zo onder de indruk van de locatie dat hij met zijn bedrijf een international meeting voor 300 personen nog dit jaar gaat organiseren.
En voor alle duidelijkheid: TOBACCO Theater wordt niet gesubsidieerd. We houden onze eigen broek op. Dat maakt ons scherp en meedenkend met de commerciële klanten die bijvoorbeeld bij ons een congres willen organiseren.

Erik van Wilsum D ‘Erikteur

Hyperloop One congres brengt Europese beleidsmakers naar TOBACCO Theater

De presentatie van de plannen van Hyperloop One en het bijbehorend Vision for Europe congres brachten op dinsdag 6 juni Europese hoogwaardigheidsbekleders en beleidsmakers bijeen in het Amsterdamse Tobacco Theater om de basis te leggen voor een eventuele aanleg van hyperloopnetwerk op het Europese vasteland.
Hyperloop One is één van de twee grote, internationale startups die bezig is om de hyperloop een realiteit te maken. Het idee is om capsules op hoge snelheid (ruim 1000 kilometer per uur) door vacuümbuizen te laten zweven. Door het gebrek aan wrijving in zo’n buis kan deze snelheid worden gehaald en kost het weinig energie. De hyperloop zou gebruikt kunnen worden om zowel goederen als mensen te vervoeren. Hyperloop One heeft onder meer interesse in het aanleggen van een groot hyperloop-traject in Nederland. Het gaat om een route van 429 kilometer die Amsterdam, Rotterdam, Den Bosch, Eindhoven, Arnhem en Lelystad verbindt. Hier zou het futuristische vervoersmiddel dan drie kwartier over moeten doen.

CEO Hyperloop One
Tijdens de gelikte presentatie probeerde Rob Lloyd, de CEO van Hyperloop One, het publiek te overtuigen van de voordelen van een hyperlooptraject en benadrukte hoe het bedrijf samenwerkt met overheden en grote multinationals voor de ontwikkeling van deze nieuwe vervoerstechnologie. En hoe het in Los Angeles een grote innovatiecampus heeft en in Las Vegas de eerste hyperloopfabriek en een testbuis op volledige schaal. Het bedrijf wil beginnen met het vervoeren van goederen via de hyperloop. Daarna volgen passagiers. Het doel is om 2021 al de eerste hyperloop te hebben waarmee mensen zich van A naar B kunnen verplaatsen.

Minister Schultz
Tijdens de presentatie van Hyperloop One vertelde minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu dat Hyperloop One en het succes van de TU Delft een momentum creëren. Ze zette de ontwikkeling van de hyperloop in een breder perspectief en legde uit dat Nederland hierin voorop willen lopen.
“Een nieuw tijdperk op het gebied van mobiliteit is begonnen. De komende 20 jaar gaat er meer veranderen dan de afgelopen 100 jaar.Wie had er tien jaar geleden durven bedenken dat auto’s zelf in hun rijbaan konden blijven of autonoom konden inparkeren? Dat we zelfrijdende auto’s zouden testen op Nederlandse wegen? Kinderen die nu op de basisschool zitten hebben in de toekomst geen rijbewijs meer nodig. Ik ben trots dat Nederland trendsetter is op het gebied van de toekomst van mobliteit. We willen de nummer 1 zijn, het smart mobility center of the world.”
Ze riep vervolgens bedrijven als Hyperloop One op om samen te werken met de Nederlandse overheid. En dat ze hard werkt aan nieuwe wetgeving die meer innovatie mogelijk maakt. Ze wil graag dat er één mobiliteitswet komt voor alle vormen van vervoer, waardoor er niet steeds nieuwe wetten of uitzonderingen hoeven worden gemaakt als er nieuwe vormen van vervoer ontstaan.

Erik van Wilsum

In hoogst eigen persoon onze Koningin Máxima!

Ik schrok van de heftigheid waarmee de trilling van de bel door het theater werd gestuwd.
Wat een brute kracht en wat een emotionele schreeuw om gehoord te worden.
Ik liep op dat moment, het was 8 uur ”s morgens en ik was de enige op dat moment in mijn Amsterdamse TOBACCO theater, langs de voordeur en wist niet hoe snel ik de deur eerst van het slot moest halen. De  bel bleef maar onophoudelijk maar gaan, en uiteindelijk kon ik gelukkig nogal gestreden de deur open doen.
Ik keek snel om de hoek van onze grote hoge eiken deur en was zeer nieuwsgierig wie er nou zo een onrustige en onbedwingbare drang had om binnen te komen.
Ik wilde nog vragen, zijn de Russen toch eerder binnengevallen als we dachten of heeft Ajax weer een FC Utrecht verdediger voor te veel geld als spits gekocht, maar nee, voor mij stond in zwarte jeans, Adidas sneakers en een lange bruine suede jas …in hoogst eigen persoon onze koningin Maxima!!

Ik dacht nog heel even..logisch ..dus je hebt toch uiteindelijk wel voor mij gekozen nadat ik je de eerste zoen in een restaurant op de allerhoogste verdieping in New York aan Willem heb zien geven. Je had me dus wel gezien!
Helaas was er toen nog geen mobiele telefoon om het vast te leggen maar wel aanwezig was mijn Hollandse trots en natuurlijk ook wel mijn Hollands nuchtere ongeloof( lees jaloezie) dat ik jou aan de bar, omringd met Mc Gregor klerenkasten , mocht aanschouwen met onze Willem.
Schurend en vleiend ging me dat te toch tekeer en ik dacht toch eventjes tussen het vozen door met onze prins pils dat daar onze eerste liefdesvonk oversprong.. dat dacht ik tenminste …

Maar ik zag al snel aan de deur de reactie van Maxima: ze keek me aan alsof ze een gezicht zag waarbij  mijn moeder bij haar laatste wee de eerste secondes  van mijn geboorte een kleine doch stevige hikaanval had gekregen. Ook wel eens omschreven als verbazing in combinatie met shock.

Ik zei stotterend ” maar excuseert u mij koningin Maxima, maar het congres waarbij u hoofdgast bent en waarvoor we vandaag nogmaals alle controles gaan krijgen om uw veiligheid te waarborgen is pas morgen.”

” ja, dat weet ik  maar is het toch goed als ik binnen mag komen”, vroeg Maxima.
” ja, natuurlijk” antwoordde ik, ” maar ik ben nogal vertast en er is hier verder niemand en eigenlijk is onze commercieel directeur Frank Hekelaar degene die alles begeleidt en regelt. Ik sta eigenlijk vanaf de zijlijn trots te stralen dat morgen het congres over oa micro economie plaatsvindt. Ik ratelde maar door.. En eeeehhh ..Ik  heb natuurlijk wel het boek gelezen van uw grote voorbeeld Muhammad Yunus, het verhaal van de Grameen bank gelezen. De man die later zelfs winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede is geworden. Maar heb me verder niet voorbereid op uw komst.”
Het bleek gelukkig geen probleem want Koningin Maxima kwam langs op eigen initiatief zo stelde ze mij gerust. Ze wilde zich gewoon goed voorbereiden op de dag van morgen . Ik heb haar toen snel binnen gelaten. En heb haar een rondleiding in ons prachtige theater mogen geven. Ze moest namelijk toch al in Amsterdam zijn die ochtend en wilde graag dit, voor haar nog onbekende theater, graag eerst met eigen ogen ervaren.
Nog snel samen aan de bar een cappuccino gedronken en wilde net mijn heimelijke New York geheimpje verklappen om zo te ontdekken of ze mij toch wel gezien had
Ik voelde een bepaalde mooie sfeer tussen ons in dat lege theater…ik dacht heel even……
Maar de deurbel ging zonder enige aarzeling en ik zag vanuit mijn ooghoeken op de camera dat de zware jongens het bezoek van 12 minuten en 38 secondes abrupt kwamen afbreken. Het was kwart over acht en de grote zwarte Mercedes stond voor de deur.

De volgende dag deed Frank voor ons het welkom samen met burgemeester Van der Laan. Ik probeerde natuurlijk nog wel op de achtergrond oog contact te zoeken met onze Koniningin maar helaas gingen haar wulpse blikken niet richting mij.
Het kontje van mijn commercieel directeur was van een zodanige micro kwaliteit dat ik mijn Waterloo heb gepakt. En daar kon ik goed vrede mee hebben.
Ik had mijn Festival al lang gewonnen!

Erik van Wilsum I D” Erikteur