Erwin Olaf – Blonde Sien

Erwin Olaf, eigenlijk Erwin Olaf Springveld (Hilversum, 2 juli 1959), is een Nederlands fotograaf. Hij werkt sinds de jaren tachtig in Amsterdam.

Olaf groeide op in Hilversum en volgde de School voor Journalistiek in Utrecht. Na zijn afstuderen richtte hij zich kort op documentaire fotografie. Hij verkoos echter niet veel later de geënsceneerde fotografie omdat hij daar het beeld volledig naar zijn hand kon zetten.

In de jaren tachtig was Olaf nog doelbewust uit op effect en het choqueren, zoals in zijn series Squares (1984-1990) en Chessmen (1988). In deze series portretteerde hij scènes van naakte bejaarden, mannen met erecties, kleine mensen en extreem dikke, naakte vrouwen, vaak in bondagekleding. Het subversieve nam in dit vroege werk een prominente plaats in, waardoor hij in zijn vroege carrière vooral bekend werd met zijn gewaagde transgressieve fotografie.

Vanaf Separation (het andere werk dat in het Bankgeheim hangt) werd Olafs werk genuanceerder. Thema’s als kwetsbaarheid en eenzaamheid kwamen centraal te staan in zijn series Rain (2004), Hope (2005), Grief (2007), Fall (2008), Dusk (2009), Dawn (2010) en Hotel (2010). Tevens verschenen de fotoboeken Rain (alternatieve titel: Hope) en Grief in respectievelijk 2006 en 2007.

De bijbehorende tentoonstelling was te zien in onder meer het Fotomuseum Den Haag, het Secca Museum (North Carolina), het Forma Museum (Milaan), het Institut Néerlandais (Parijs), het Langhans Museum (Praag) en de Manege in Moskou

Het werk dat je hier aanschouwt is in opdracht van Het Parool gemaakt. Voor haar vaste lezers werd de mogelijkheid geboden in te schrijven om 1 van de 50 foto’s van Blonde Sien in het Amsterdamse café Rooie Nelis te kunnen bemachtigen.

TOBACCO was een van de gelukkigen. En hangt nu in de buurt (postcode 1012 – Wallengebied) waar het hoort bij ons in Het Bankgeheim.